{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Sunday, February 28, 2010

Percaturan Politik Kampus


Politik Kampus Sepintas Lalu-Bahagian 2

Petikan buku Politik Kampus Di Sebalik Tabir, karangan Mohd. Shuhaimi Al Maniri,hlm.13-24

Percaturan Politik Kampus



Mahasiswa merupakan segolongan manusia yang dapat pengaruhi masyarakat. Aktiviti-aktiviti politik kampus kebanyakannya menjadi tumpuan dan menarik minat masyarat. Aktiviti-aktiviti tersebut telah meninggalkan kesan kepada masyarakat kampus dan luar kampus. Kegiatan-kegiatan mahasiswa penuh dengan idealisma tersendiri sama ada dalam persoalan politik, ekonomi, sosial dan sebagainya yang kadang-kadangnya bercanggah dengan dasar 'establishment'. Oleh itu tidak dapat dinafikan ianya turut meninggalkan kesan kepada mereka.
Walaupun mahasiswa tidak boleh terlibat secara langsung dalam politik negara kerana tertakluk kepada AUKU.

Tetapi secara tidak langsung mahasiswa memainkan peranan yang penting dalam politik negara umpamanya dalam pilihanraya umum 1990 di mana telah wujud dua kumpulan mahasiswa turut terlibat dalam percaturan politik negara. Satu pihak dikenali sebagai Angkatan Mahasiswa Negara (AMAN) yang didokong secara tidak langsung oleh beberapa akrivis pemuda UMNO secara terang-terang menyokong Barisan Nasional.

Manakala satu lagi Gagasan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) tidak membuat kenyataan terbuka menyokong mana-mana parti politik. Tetapi penglibatan GAMIS dalam pilihanraya umum yang lalu secara tidak langsung menguntungkan parti-parti pembangkang setelah menyebarkan manifesto mereka yang bertemakan "Selamatkan Malaysia Dengan Mewujudkan Keadilan, Kebebasan dan Kebenaran".


Menyedari bahawa golongan mahasiswa merupakan satu 'asset' yang penting kepada masa depan politik negara, parti UMNO khususnya Pergerakan Pemudanya telah menubuhkan sebuah biro khas dinamakan Biro Hal Ehwal Pelajar (HEP) Pemuda UMNO pada tahun l990 untuk tujuan ini [Mohd Shuhaimi Embong, 1990].

PAS juga dikatakan mempunyai sebuah jawatankuasa khas yang dikenali sebagai Jawatankuasa Pelajar PAS (JPP) di bawah penyeliaan Dewan Pemuda PAS Pusat [Siti Zabidah bte. A.Rahman, 1991]..

Parti-parti lain tidak dapat dipastikan sama ada mereka juga mempunyai jawatankuasa khas pelajar ataupun tidak.


Jelaslah di sini, bahawa pengaruh mahasiswa dalam politik kampus dapat menyumbangkan "saham" tertentu dalam menentukan arah politik negara di masa akan datang. Parti-parti politik tidak mahu ketinggalan "memikat" mahasiswa supaya menyebelahi mereka dalam pergelutan politik negara. Tetapi di sini, mahasiswa tidak dibenarkan menganggotai parti-parti politik secara langsung seperti rakan mereka yang menuntut di luar negara yang boleh menganggotai Kelab UMNO, MCA dan sebagainya, menyebabkan hubungan mereka dengan parti-parti politik dibuat secara tidak langsung atau sulit.


Bagaimanapun untuk mempastikan sejauh manakah keberkesanannya dalam ertikata yang lebih luas dan menyeluruh bukanlahmerupakan satu perkara yan mudah. Persoalan yang sukar untuk ditentukan adalah 'Ke arah manakah politik kampus dibawa?'.

Bersambung....

Mari Mengaji

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails