{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Monday, February 8, 2010

Silaturrahim : eratkan persaudaraan ISLAM



Silaturrahim adalah hubungan dengan orang yang terdekat iaitu kaum kerabat. Apa yang dimaksudkan adalah mereka yang ada pertalian darah. Bahawasanya Allah memuji orang yang menjaga hubungan silaturrahim kerana takut pada perhitungan yang buruk di akhirat kelak. Menghubungkan silaturrahim juga merupakan perintah Allah sebagaimana yang terdapat pada ayat yang banyaknya.

Orang yang memutuskan silaturrahim adalah dilaknat oleh Allah sebagimana dalil daripada Al-Quran surah Ar-Ra’du ayat 25.(boleh rujuk). Allah menyuruh kita menghubungkan silaturrahim dan bukannya memutuskan hubungan silaturrahim. Telah berkata Ali bin Hussain ketika menasihati sebahagian anak2nya: “Janganlah engkau putuskan hubungan silaturrahim kerana aku dapati yang demikian perbuatan tersebut telah Allah laknat pada 3 tempat.

Dalilnya:

Sabda Nabi s.a.w.: “Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan hubungan silaturrahim.” (Riwayat Baihaqi).

Nabi juga bersabda, diriwayatkan Abu Hurairah r.a.: “Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Kesimpulannya



Maka, adalah rahmat Allah tidak akan turun terhadap satu2 kaum yang padanya ada orang yang memutuskan hubungan silaturrahim. Agaknya macam mana keadaan orang yang putuskan hubungan silaturrahim? Kita kena ingat, bila kita ditimpa masalah pasti kita rujuk kepada seseorang(keluarga), jadi tidak rugi kalau kita menghubungkan silaturrahim. Sebaik-baik silaturrahim adalah kita mengalah dengan mereka. Dan memaafkan di antara satu sama lain, kerana sifat maaf bermaafan ini adalah langkah ke arah ke sempurnaan Iman.

Maka wajib bagi kamu menghubungkan silaturrahim dan jangan memutuskannya kerana yang demikian itu sebesar-besar dosa dan balasannya akan disegerakan di dunia, kalau tidak, Allah pasti simpan balasan bagi orang yang putuskan silaturrahim di akhirat dengan azab yang sangat pedih.

Mari Mengaji

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails