{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Tuesday, May 4, 2010

MINDA MAHASISWA


Mahasiswa merupakan entiti penting dalam hieraki masyarakat kita di Malaysia. Namun, slogan ’Mahasiswa sebagai jurubicara ummah’ yang menjadi realiti satu ketika dulu era reformasi contohnya Peristiwa Baling semakin sepi pasca-AUKU kini.Realitinya mahasiswa pasca AUKU terJAJAH mindanya, bacul tindakan dan hilang sensitiviti pada isu sekelilingnya.Minda terjajah? Satu pengkajian dalam bacaan motivasi dan politik mahasiswa.Minda mahasiswa harus bebas tanpa kongkongan HAK dan keBEBASan dalam membuat pilihan.Benar,bahawa mahasiswa harus diberi guideline dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab namun bukannya dikongkong mindanya!!

APA ITU MINDA TERJAJAH?

Mengikut teori dalam Buku ’Membebaskan minda yang terjajah’ (Victor S.L.Tan), minda terjajah mempunyai enam karekteristik iaitu corak minda mundur, corak minda tak imaginatif, corak minda pentingkan diri, corak minda leka, corak minda pemasrah dan corak minda tak anjal.


Corak minda mundur
• corak minda tak imaginatif
• corak minda pentingkan diri
• corak minda leka
• corak minda pemasrah
• corak minda tak anjal

BAGAIMANA INGIN BERUBAH ?

Mengikut teori perubahan,ada tiga peringkat iaitulah UNFREEZING,CHANGE dan FREEZING.Unfreezing (Pencairan) iaitu mengganggu status quo dengan mengemukakan soalan secara provokatif. Change(Perubahan) ialah mengubah gelagat atau SIKAP apabila perubahan berlaku,perubahan bermakna membangunkan nilai, gelagat dan sikap baru.Manakala,freezing (pembekuan) ialah menginstitusikan kembali nilai, gelagat dan sikap baru.Teori perubahan ini sesuai untuk perubahan bagi setiap peringkat samaada individu,organisasi mahupun kelompok.

Mengikut ilmu tasawwuf ada tiga peringkat perubahan iaitu tahalli,takhalli dan tajalli. Tahalli iaitu membersih dari karat kejahatan atau keburukan,takhalli iaitu mengisi kekosongan yang ditinggalkan apabila kejahatan dibersihkan,diisikan dengan kebaikan dan tajalli iaitu memperhiaskan kebaikan yang diisi dengan perhiasan yang berbentuk melengkapkan.Ketiga-tiga peringkat ini akan membersihkan, dan memperbetuli kembali sistem kehidupan insan melalui proses muhasabah.

MENTRANFORMASIKAN CORAK MINDA?

Keenam corak minda yang terjajah harus dileraikan dengan mengubah setiap daripada kepada corak minda yang betul. Ciri minda yang perlu ditranformasikan ialah corak minda mundur kepada corak minda progresif, corak minda tak fleksibel kepada corak minda fleksibel, corak minda pemasrah kepada corak minda pemenang, corak minda leka kepada corak minda dinamik, corak minda pentingkan diri kepada corak minda berpasukan (kolektif) dan corak minda tak imaginatif kepada corak minda imaginatif.

MAHASISWA HARUS BEBAS

Ciri minda terjajah secara umumnya berada dalam ruang lingkup kehidupan manusia.Bagi mereka yang memiliki minda sebegini, sebenarnya mereka masih terjajah dengan pendekatan minda yang dibina dengan cara yang salah.Mahasiswa sebagai golongan intelektual harus tahu meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Mereka tidak boleh terbelenggu dengan ciri minda terjajah diatas, mereka harus bebas dan berubah!! Kerana Pencipta kita tidak akan mengubah kita melainkan kita sendiri yang mengubahnya. Ayuh mahasiswa!

http://ulumcordova.wordpress.com/2007/08/23/minda-mahasiswa-independent-dan-bebas/

Mari Mengaji

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails