{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Tuesday, May 4, 2010

AUKU


Jika di lihat, dalam pengupasan “trategi kelesuan politik kampus “ di mana wujudnya kontradiktik di antara zaman sebelum AUKU (1960-1974) dan zaman selepas AUKu (1975 – 1990) dan sekarang masih lagi di zaman AUKU. Sebelum AUKU di laksnanakan, ketika itu kampus di landa dengan penuh kontraversi, demonstrasi, dan antiestablismnet manakala selepas AUKU di laksanakan ia bercorak dalaman, sederhana dan kebajikan pelajar.
Jika kita lihat dengan teliti kegiatan mahasiswa sebelum AUKU (sebelum 1970) yang di simpulkan sebagai boleh mengugat kerajaan. Peristiwa ini di catat di dalam buku “ Mahasiswa Mengunggat” oleh Muhamad Abu Bakar dengan meletakkan dua frasa kegiatan mahasisiswa ketika ini. Frasa pertama di namakan frasa perm,ulaan (1959-1965). Pada frasa ini mahasiswa ketika itu kurang menggugat kerana mahasiswa hanya tertumpu kepada aspek dalam kampus dan kebajikan sahaja.
Frasa kedua di namakan frasa peralihan (1965-1970).Yang membawa erti peralihan daripada tumpuan dalaman kampus dan kebajikan kepada aspek luaran dan kebajikan masyarakt luar kampus kepada zaman kontroversi dan demonstrasi. Sudut pidato(Hisyamudin Rais,1966); demonstrasi anti-AS-Hanoi-Haiphong,(Anwar Ibrahim,1966); pembelaan Hamid Tuah(Hisyamuddin Rais,1967) anti-Rusia-penaklukan Czechoslovakia(Anwar-1968),anti-Tengku(Anwar Ibrahim,1969), .Membantah pemecatan Abd. Rahman Yaacub-Menteri Pelajaran(Anwar Ibrahim, 1970),Demo Papan Tanda UM(Anwar Ibrahim, 1970),demo anti-AUKU(Anwar Ibrahim, 1971), Demonstrasi Baling(Anwar Ibrahim, 1974) dan demonstrasi Tasik Utara (Hisyamuddin Rais, 1974)
Penghujung mahasiswa, berusaha untuk 'merampas kuasa' pentadbiran universiti yang telah dilakukan oleh "Majlis Tertinggi Sementara"(MTS-Anwar Ibrahim) pada 20 September 1974. Tetapi tidak lama kemudian kumpulan pelajar lain yang bergelar "Majlis Tertinggi Nasional"(MTN-Hamzah Zainuddin) berjaya mengambilalih kuasa dan menyerahkan kepada naib canselor semula.
Selepas zaman AUKU, "sudut pidato" telah dibenar semula oleh naib canselor Universiti Malaya, Dr. Syed Hussein Alatas pada tahun 1989, malangnya sudut pidato yang cuba dihidupkan semula itu tidak dipersetujui oleh Menteri Pendidikan, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Menurut penulis, tindakan membatalkan sudut pidato sebagai "double standard" dan membantutkan kelahiran aktivis pelajar kerana Datuk Seri Anwar, sebelum menjadi menteri pendidikan merupakan suara siswa yang paling lantang menganjurkan demonstrasi dan menentang AUKU.
Dan kini AUKU telah membuatkan mahasiswa menjadi bisu untuk bersuara dan menyatakan kebenaran dan lebih banyak memendam di dalam hati dalam sesuatu perkara di sebapkan Akta University dan Kolej University (AUKU) ini. Jika AUKU ini di hapus kan, kita boleh lihat dengan banyaknya bakat-bakat mahasiswa yang berketerampilan untuk menerajui Negara kelak, kerana pemimpin masa hadapan bermula di kampus. Dan di kampuslah, mahasiswa dapat belajar dan menilai banyak perkara sebelum berhadapan dengan masyarakat yang dahagakan sentuhan pemimpin dari lepasan university .

Mari Mengaji

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails