{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Friday, April 9, 2010

Benarkah kampus diancam 3D?


Petikan buku Politik Kampus Di Sebalik Tabir, karangan Mohd. Shuhaimi Al Maniri,hlm.25-47


Benarkah kampus diancam 3D?



Ketika semua 'pengurus pendidikan tinggi' sedang giat mencari punca dan strategi menghadapi fenomena yang menggugat kewibawaan kampus-kampus sebagai tempat yang dihormati setelah masyarakat memandang rendah kepada siswazah-siswazah kelahiran mereka kerana dikatakan gagal berkomunikasi, tidak tahu berbahasa orang putih dan sebagainya.


Datuk Ani Arope
seorang tokoh korporat terkemuka ketika menjadi Pengerusi Majlis Institut Teknologi MARA (sekarang Pengerusi Majlis Universiti Sains Malaysia) telah mendedahkan masalah 'baru', yang mengancam mahasiswa khususnya pelajar ITM di konvensyen ITM ke 34.

Menurutnya mahasiswa sekarang diancam oleh "masalah 3D", iaitu dadah, dakwah songsang dan disko. Masalah ini sedang melanda kampus khususnya ITM yang dijaga oleh beliau sendiri. Persoalan yang timbul, apakah masalah ini baru berlaku atau telah lama berlaku dan sekarang pihak berkuasa baru membuka mata setelah keadaan menjadi semakin parah? Atau masalah ini hanya melanda ITM sahaja dan kampus lain tidak diserang wabak ini? Kampus lain bebas dari serang 3D yang disebut oleh Datuk Ani Arope. Malah ada pihak mengatakan perlu ditambah satu lagi perbuatan 'dedah' menjadikan 4D.


Osman Abdullah dalam tulisannya, "Jawapan kepada ancaman 3D-Dr. Ani Arope : Disko dan Dadah hasil sistem kapitalis" menyebut, sebenarnya dadah dan disko merupakan pelalian rakyat oleh tindak. tanduk pemerintah atas norma rakyat yang sengaja dilupakan. Hal begini sebenamya adalah pendekatan yang dinasihatkan oleh Niccolo Machiavelli kepada pemerintah yang ingin tahu bagaimana cara menguasai sentimen rakyat biasa untuk terus menyokong kerajaan.


Beliau juga berpendapat kedua-dua masalah tersebut adalah satu budaya baru masyarakat industri baik Anglo-Saxon ataupun Orient (Timorai) Jepun. Jika orang kampung dalam masyarakat desa di waktu petang berjamaah di surau atau masjid, masyarakat industri menghilangkan gangguan kehidupan dengan mengunjungi disko, tenggelam dalam budaya hiburan muzik dan pergaulan bebas. Jadi benih yang ditanam oleh sistem politik dan ekonominya pastilah membuah hasil sebagaimana yang difahami.


Berbalik kepada perkara pokok 3D ini, benarkah berlaku dakwah songsang di kampus? Siapakah pendokong dakwah songsang ini tidak pula disebut secara jelas. Mungkinkah dakwah songsang ini ditujukan kepada golongan Arqam yang diharamkan oleh pihak kerajaan baru- baru ini. Banyak perkara yang tidak disenangi terhadap Arqam ini yang terpaksa dipendam sebelum ini seperti siswi-siswi yang terlibat denganArqam meninggalkan pengajian sebelum tamat, berpurdah di kampus dan banyak lagi. Kesempatan mengecam Arqam tiba bila kerajaan mengharamkan kegiatan kumpulan tersebut. Tapi kalau bukan Arqam kumpulan dakwah mana lagi?


Bukan sahaja dakwah songsang yang diperangi. Malah kumpulan mahasiswa lain berdakwah di kampus pun tidak disenangi oleh pihak tertentu dengan berbagai tuduhan. Sebagai contohnya Nakhaei Hj. Ahmad menggunakan istilah 'dakwah sempit' kononnya memundurkan siswa (Panca Utusan,l November, 1991). Faisal Othman menggunakan istilah 'golongan yang hendak mewujudkan sistem pondok' di kampus. Berbagai lagi istilah yang digunakan terhadap kumpulan yang kembali kepada Islam. Tiada penjelasan yang jitu bagaimana dakwah sempit dan bagaimana sistem pondok diwujudkan oleh kumpulan mahasiswa Islam ini.


Apa yang jelas kepada masyarakat, mereka ini menentang berhabisan kumpulan Islam ini adalah kerana mereka gagal hendak menjadikan kampus ini tempat berpesta dan bersukaria kerana banyak percubaan membawa konsert-konsert rock dan seumpamanya dihalang oleh majoriti mahasiswa Islam. Tidak cukup dengan disko-disko dan pusat-pusat hiburan di luar, mereka mahu kampus juga dibanjiri oleh kegiatan-kegiatan seumpama ini.


Sementara seorang penulis lain menyebut, pimpinan kampus sekarang ini sedang menggalakkan budaya jamuan tahunan dan seumpamanya di hotel-hotel mewah serta kekadangnya diadakan majlis tari menari. Setidak-tidaknya mereka membawa masuk ke kampus konsert-konsert tertentu bagi menyerikan jamuan mereka. Di samping terdapat usaha untuk mempopularkan budaya 'senamrobik' di kampus-kampus. Fenomena ini memberikan saham yang besar kepada ancama disko di kalangan mahasiswa.


Begitu juga berhubung dengan masalah dadah di kalangan mahasiswa didapati berlaku kerana mereka menepikan Islam sebagai pegangan hidup mereka. Kumpulan mahasiswa Islam yang dituduh kolot dan sebagainya didapati tidak terlibat dalam kegiatan dadah. Dengan wujudnya dakwah Islamiah di kalangan mahasiswa, sebilangan besar mahasiswa bebas dari dadah. Yang terlibat dengan dadah ini adalah dari kumpulan yang kecewa dan mahu 'happy go lucky" sahaja. Jika Datuk Dr. Ani Arope dan ITM (sekarang beliau di USM) benar-benar mahu membenteras wabak ini, tidak mustahil ITM akan menjadi kampus kedua menjadi sasaran pihak-pihak berideologi sekular selepas UKM. Kita bimbang kalau-kalau ada akhbar harian akan menuduh Datuk Ani Arope pula ingin mewujudkan institusi pondok di ITM.


Sementara itu Osman Abdullah berpendapat golongan ini sedang menghadapi 3C iaitu Capitalis Minds (Minda Kapitalis), Corporationist Minds (Minda Korporatis) dan Corruption of environmetalism, iaitu susun lapis terkini dalam jendela kuasa 'metropolitan societis' yang selalu digambarkan oleh pemikiran-pemikiran sebelum ini sebagai simbol keagungan 'globalisation Megatrends 2000'.

Mari Mengaji

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails